Am spus că avem o abordare diferită ca să facem lucrurile bine

Vezi mai jos cum facem asta

Deși suntem optimiști de fel, am observat că principiile pe care le-am stabilit încep cu NU. Din experiența din domeniul social am înțeles în primul rând ce practici ar trebui să evităm ca să reușim să obținem rezultate în realitate, nu doar pe hârtie.

PRINCIPII:

1

Nu exploatăm beneficiarii și nu strângem bani în numele lor.

Niciodată cei pe care îi ajutăm nu vor deveni subiect de strâns bani sau sentimente de la public pe internet sau în altă parte. Aceasta este o practică extrem de întâlnită în România (ajungând până la concursuri televizate) cu care nu suntem deloc de acord. Succesul la public este mai puțin important decât demnitatea beneficiarilor, mai ales când este vorba despre copii. Ei nu trebuie să devină nici victime, nici vedete, ci doar să fie sprijiniți.

În consecință, orice postare a noastră va fi legată de ce am făcut, ce am cumpărat și oferit deja, respectiv soluțiile pe care le-am găsit și aplicat. În niciun caz „uitați-vă la ei, ar avea nevoie de…”. Deci fără povești și chipuri triste menite să stoarcă emoții de la public!

2

Nu facem concurs de cazuri

În continuarea punctului 1 de mai sus, donațiile primite vor fi gestionate doar de către Asociație. După cum am declarat, treaba noastră este să identificăm, să filtrăm și să prioritizăm, apoi să gasim soluții, să le punem în practică și să le monitorizăm. Asociația Mică va gestiona direct fiecare caz.

Așadar, nu vom strânge fonduri pentru un caz sau altul, ci pentru toată activitatea noastră, urmând a decide unde este nevoie mai întâi și, mai ales, care sunt soluțiile potrivite. Dacă cineva ne contactează și dorește să ofere direct un ajutor suplimentar unor anumiți beneficiari, desigur că vom facilita acest lucru fără alte pretenții.

3

Nu oferim ajutor prin telefon

Fiecare situație de care ne ocupăm presupune deplasarea fizică a membrilor asociației în gospodăria respectivă. Acțiunile se vor face în urma analizei fiecărui caz și a referințelor locale (școală, biserică, primărie, comunitate). Ajutorul nu se acordă niciodată pe loc, la prima vizită.

Asta ne ajută cu două mari probleme: ne permite să facem diferența dintre cei care chiar au nevoie de sprijin și cei care s-au obișnuit să aștepte și să se bazeze pe ajutoare. Și, mai ales, este singura cale pentru a putea găsi soluții concrete și eficiente pentru atingerea scopului nostru – un mediu cu cât mai puține piedici în calea dezvoltării copiilor.

4

Nu ne abatem de la cauză

Desigur că am vrea să ajutăm cât mai multă lume… pe toți cei care au nevoie, dacă s-ar putea. Dar suntem conștienți că nu se poate. Așa că încercăm să facem cât putem de bine doar ceea ce ne-am propus să facem.

Nu intervenim în alte cazuri sau probleme sociale, precum boli sau dizabilități. Singurul factor de care ținem cont în acțiunile pe care le facem sunt copiii care nu au condiții adecvate pentru creștere și educație în gospodăriile în care locuiesc.

5

Nu judecăm

Noi doar ajutăm unde se poate. De ce au făcut mulți copii? De ce nu și-au făcut alte calcule? De ce sunt în situația asta? Niciodată n-am înțeles ce rost au aceste întrebări! Nu doar că este imposibil să te pui în locul lor, dar nu este treaba noastră să-i criticăm. Un singur lucru știm sigur: copiii nu au nicio vină!

Treaba noastră este să ajutăm unde putem face o schimbare. Vom da o mână de ajutor oriunde dacă prin asta vom crește șansele de acces al unor copii la dezvoltare, educație si, implicit, un viitor cu șanse mai bune.

Mic studiu de caz

Au existat numeroase spectacole la marile posturi TV din România care erau de fapt un concurs de cazuri, sub diverse pretexte: un concurs de dans, de exemplu.

Fără să intrăm în detalii, situațiile prezentate „luptau” practic între ele. Care este mai groaznică, mai tristă și, mai ales… mai impresionantă. Unde varsă spectatorii lacrimi mai multe, care caz merită mai multe sms-uri.

Dincolo de „caritate”, aveam peste 10 transmisii pe ediție cu audiență de 1.000.000 de telespectatori. Adică:
– extrem de multe puncte de rating în prime-time, adică milioane de euro.
– multe alte milioane din publicitate, prin reclamele din pauze și nu numai.
– încasări din sms-urile cu plată trimise de telespectatori pentru „concurenți”.
– bani de la mulți sponsori.

La final, „fericitul” câștigător era recompensat cu o sumă care nu avea cum să depașească 1% din încăsările enumerate mai sus, generate de efortul și poveștile tuturor. (Ar fi interesant un calcul exact).
– Premiul era, evident, în bani. Cu care câștigătorul urma să-și găsească soluții, probabil. Mai departe, nu se știe…
– Pentru restul participanților… mult noroc! Nici despre ei nu se știe…
– Organizatorul, pe lângă milioanele produse pe spatele cazurilor aduse în scenă, rămâne și cu eticheta de filantrop.

*ne cerem scuze dacă am deviat, dar ne deranjează ipocrizia și nu mai vrem să vedem exemple precum cel de mai sus.
Nu mai aprofundăm, însă vă recomandăm sincer filmul „Filantropica” cu maestrul Gheorghe Dinică.

Cum de desfășurăm efectiv acțiunile

Mod de lucru

1. Identificăm și filtrăm

Din toate cazurile identificate de noi, cele aduse la cunoștința noastră și solicitările primite, le alegem pe cele de care ne putem ocupa și la care putem ajunge. Le prioritizăm și încercăm de asemenea să strângem cât mai multe referințe despre situație.

2. Mergem să îi cunoaștem

Cel mai important pas presupune vizita efectivă în gospodărie. Este esențial să stăm de vorbă cu ei, să-i cunoaștem, să vedem ce fac și ce vor sau ce ar putea să facă. Numai împreună cu ei putem găsi soluții concrete la o parte din problemele familiei respective.

3. Aducem soluții

În urma vizitei și a altor referințe din comunitatea locală (școală, primărie, biserică), le achiziționăm lucrurile (mijloacele) pe care le considerăm mai importante pentru facilitarea dezvoltării, asigurarea condițiilor și îmbunătățirea mediului familial în care cresc acei copii.

4. Monitorizăm și continuăm

Să cumpărăm tot ce le lipsește și să plecăm n-ar fi mult mai eficient decât să le dăm bani și să le ținem pumnii. Așa că preferăm să oferim ajutorul pe parcurs, iar astfel să putem urmări și evalua evoluția lor, onestitatea, seriozitatea, dar și eficacitatea soluțiilor implementate.

Soluții, nu daruri!

Ce considerăm noi ajutor eficient? Un sprijin care să fie efectiv folositor în practică, nu doar pe hârtie sau în poze.
Adică să ținem cont de mediul real din România și caracteristicile lui.
Am avut adesea impresia că multă lume din domeniul nostru n-a intrat niciodată în casele beneficiarilor să-i cunoască sau să afle ce le trebuie efectiv. Altfel, nu ar primi atâtea tablete copiii care se spală la lighean (tablete care, în general, ajung în câteva zile la primul amanet sau pe un site de anunțuri).
Copiii sunt fericiți cu mai puțin decât credem. Mai ales la țară, dacă sunt alături de părinții și frații lor. Nu este important să aibă multe lucruri, ci să le lipsească cât mai puține.

Nu le lipsesc jucăriile scumpe atunci când fugăresc prin curte găinile.
Nu le lipsesc nici mărcile cunoscute de dulciuri când se cațără în pomi după fructe.

Însă adesea le lipsesc chiloți, șosete, haine pentru școală, încălțări de iarnă, rechizite sau produse de igienă de bază. Noi le cumpărăm copiilor noștri Lego la vârsta la care copiii din sate ies singuri cu căruța pe stradă sau au grijă de casă și de frații mai mici. Deci nu trebuie să ne raportăm întotdeauna la noi atunci când vrem să ajutăm. Și nici să urmăm orbește aceleași stereotipuri.

Dacă cresc păsări, îi putem ajuta să construiască un cuibar și să le mai cumpărăm câteva.
Dacă își lucrează pământul, le putem achiziționa un solar. Sau să le cumpărăm primăvara răsaduri.
Familia poate vinde legume, ouă sau lapte în sat. Iar dacă părinții știu sau practică diverse activități, îi putem ajuta cu uneltele necesare sau alte lucruri care le lipsesc.

1. Pentru copii

Lenjerie, îmbrăcăminte și încălțăminte: șosete, chiloți, adidași, ghete, cizme, geci, hanorace

Articole de igienă: săpun, șampon, scutece, antiperspirante, absorbante

Articole școlare: ghiozdane, caiete și alte rechizite – orice le lipsește pentru școală.

Pentru școală: birouri, scaune, veioze, plata directă la școală pentru alimentație, programul after school sau alte costuri.

2. Pentru gospodăria în care cresc:

Electrocasnice: frigider, mașină de spălat, aspirator, boiler (cei mai mulți dintre beneficiari nu sunt racordați la gaze).

Alimente (altele decât cele care se produc/obțin în general în sate): ulei, orez etc.

în funcție de nevoi: paturi, saltele, căruțuri, biciclete,
materiale de costrucții, termopane, izolații
scule sau utilaje necesare în gospodărie sau cu care se pot presta alte munci casnice sau agricole. Materiale pentru țarcuri, grajduri sau solarii.
Mâncare pentru animale, răsaduri, pomi fructiferi.

ce facem noi altfel?

Outside the box charity!

Asociațiile fac legatura dintre cei care vor să ajute și cei care au nevoie de ajutor, pentru a ajunge ce trebuie, unde trebuie.
Însă în acest proces de intermediere a ajutorului intervin și alți factori.
Problema 1: mare parte din sponsorizări se duc în alte cheltuieli ale ONG-urilor.

Posibile explicații: cu cât un ONG este mai mare, cu atât intervin mai multe categorii de costuri, implicit procentul din venituri care ajunge în ajutor efectiv către beneficiari este mai mic.

Abordarea noastră: noi nu avem un sediu mare în centrul orașului pentru care să plătim chirie sau utilități. Colaborăm online folosind resurse proprii. Nu avem salarii. Nu plătim publicitate sau promovare. Fiind o organizație non-profit, tot ce intră în asociație se reflectă direct în ajutorul pe care îl oferim.

Problema 2: cine-mparte, parte-și face. Multe donații nu ajung la beneficiari.

Există multe situații în care cei care ar trebui să gestioneze și să aloce mai departe produsele primite opresc ce este mai bun (mai nou, mai valoros) sau pur și simplu o parte din alimente sau produsele FMCG.

Posibile explicații: trăim în România.

Abordarea noastră: noi nu avem angajați. În plus, noi pornim de la problemă și apoi achiziționăm soluțiile. Cumpărăm lucruri pentru anumite cazuri care au anumite nevoi, nu depozităm și dăm mai departe la întâmplare. De asemenea, este important și că noi nu avem lucruri care să le fie inutile beneficiarilor, pentru că toate produsele coresupund unor nevoi specifice. Astfel, nu are nici ce să se piardă pe traseu și nici cine să le „piardă”.

Problema 3: abonații la ajutoare.

În realitate, anumite persoane s-au obișnuit să primească în mod constant bani și produse de la asociații, să trăiască bazându-se pe aceste ajutoare și chiar să aibă pretenții sau mofturi atunci când le primesc.

Posibile explicații: lipsa de preocupare pentru identificarea și filtrarea beneficiarilor. Comoditatea ONG-urilor.

Abordarea noastră: noi nu acordăm niciodată sprijin înainte să avem suficiente referințe din comunitate (școală, primărie, biserică, vecini, alte ONG-uri) și să ne asigurăm prin vizite și interacțiuni personale că sprijinul nostru vine în completarea propriilor lor eforturi. Faptul că ajutorul nu se acordă din prima ci pe parcurs și este monitorizat ne ajută de asemenea să evităm asemenea situații.

Problema 4: banii pentru copii se duc pe bere sau țigări.

Adesea, ajutorul financiar acordat cu bună credință pentru sprijinul copiilor din familiile defavorizate este folosit de părinți în alte scopuri.

Posibile explicații: ajutorul direct în bani, fără cunoașterea și înțelegerea problemelor. Asemenea darurilor, plicul cu bani reprezintă cel mai mic efort.

Abordarea noastră: noi încercam în primul rând să achiziționăm direct cele necesare sau să ne ocupăm personal de asigurarea resurselor sau acoperirea costurilor pentru soluțiile concrete la lipsurile sau nevoile identificate. În acest fel evităm direct situațiile în care banii ar putea fi folosiți pentru altceva. În plus, referințele despre care am mai vorbit, precum și cunoașterea beneficiarilor ne asigură că atunci când oferim și bani, nu vor ajunge la barul din sat.

Problema 5: donațiile primite sunt scoase la vânzare

Din tot ce rămâne la beneficiari după toate filtrele de mai sus, în realitate multe produse primite sunt apoi vândute pentru bani.

Posibile explicații: oferirea de daruri fără cunoașterea și înțelegerea nevoilor. Filtrarea inadecvată a beneficiarilor. Situația nu trebuie să reprezinte neapărat o rea intenție, fiind asesea posibil ca lucrurile primite să fie inutile, sau oricum mai puțin necesare decât cele pe care le pot procura cu banii obținuți.

Abordarea noastră: noi trebuie în primul rând să înțelegem cauzele care determină această practică pe care mulți dintre cei care ajută se fac că nu o văd, deși ea este extrem de întâlnită. Dacă familia respectivă are nevoie de scutece, pe bună dreptate va vinde laptop-ul primit sau orice altceva pentru a procura lucrurile indispensabile.

Cea mai simplă și elegantă soluție este să procurăm și să oferim noi direct chiar produsele și mijloacele de care au nevoie, pentru că astfel eliminăm direct orice risc de revânzare.

În plus, ne luăm și alte măsuri simple, dar eficiente, pentru reducerea acestui risc. Întotdeauna scoatem în prezența beneficiarilor produsele oferite din cutiile și ambalajele originale. Nu le desfacem efectiv, dar ne asigurăm că îndepărtăm etichetele și alte elemente care să scadă astfel drastic șansele și valoarea unei eventuale revânzări. De asemenea, marcăm electrocasnicele și alte obiecte prin ștanțare sau gravare laser, unde este posibil. Însă cel mai important este că păstrăm relația și legătura cu beneficiarii și acordăm ajutorul în etape, monitorizând astfel evoluția cazului și implicit succesul acțiunii noastre.

Ți se pare util ce facem?

Dacă vrei să ne susții activitatea fără să te coste absolut nimic și fără să trebuiască să faci vreun drum, vezi aici cum poți.

Dacă vrei să ne ajuți, dacă ai idei, propuneri sau cunoști cazuri care ar avea nevoie de ajutorul nostru, contactează-ne!